tisdag, januari 23, 2007

Vardagsmysterier

För några veckor sedan så fick universitetskafeterian helt plötsligt slut på natto. Natto, som består av jästa sojabönor, är en traditionell japansk rätt som luktar illa, ser fruktansvärd ut, och har en rätt läskig konsistens. Jag gillar natto skarpt, men de flesta utlänningar, och en hel del japaner tycker det är rätt vedervärdigt. Lite som havregrynsgröt kanske.

Döm om min förvåning och besvikelse då kafeterian någon dag senare satt upp en lapp där det stod att tillverkaren hade slut på natto!

Jag tycke väl att det var rätt udda att en stapelvara bara tar slut så där hux-flux, men igår fick gåtan sin lösning. Tydligen visades ett TV-program den 7 januari, på en normalt sett trovärdig TV-kanal, med titeln »nattodieten«, där det påstods att man blev utomordentlig smal och smäcker genom att följa en skäligen enkel nattodiet.

Detta ledde till att det blev en svår efterfrågan på natto. Eftersom det tar några dagar att jäsa sojabönorna och matvaruaffärerna ökade sina beställningar med 50% så drabbades vi vanliga nattokonsumenter av att det blev slut i lagrerna.

Gårdagens stora nyhet var att TV-programmet »nattodieten« innehöll en stor portion båg, och en hel del bluff. Ja, i princip bestod av fria fantasier. Bland annat visades de klassiska före och efter bilderna på en tjockis som blivit smäcker genom den fantastiska metoden. Tyvärr var det inte ens samma person på bilderna.

Natto

11 kommentarer:

Pär sa...

Fy fan vad bilden ser äcklig ut! Jag har provat natto en gång och helt klart så hör jag till motståndarsidan.

-18 C, he je vinter!

jwi sa...

Men Pär, du är ju en smyg-vegan! Ni är moraliskt förpliktigade att äta soja i alla dess former annars kommer Buddah och magstånkar er.

Var köper man för övrigt natto i Sverige? Jag är orolig för att jag inte ska komma över denna excellenta rätt där hemmavid.

Nattomaki är dock en helt bisarr form av sushi.

Anonym sa...

Du kan väl jäsa dina egna bönor om det är så. Förresten ser det helt SJUKT äckligt ut. Det är bergis hälsovådligt. Ser ut som nån sorts monsterföda. Jag ska INTE ens lukta på det när jag hälsar på.

Martin Berggren sa...

Ja fy vad japarnerna har konstiga mattraditioner. Tacka vet jag surströmming.

jwi sa...

Jodå, nog har de pejl på surströmming nog. Vill man träna sin japanska så kan man ju läsa om den exotiska surströmmingen på japanska wikipedia: http://ja.wikipedia.org/wiki/%E3%82%B7%E3%83%A5%E3%83%BC%E3%83%AB%E3%82%B9%E3%83%88%E3%83%AC%E3%83%9F%E3%83%B3%E3%82%B0

Faktum är att surströmming luktar så illa att många japaner känner till maträtten, nu och då så frågar de om vad jag tycker och så. Jag brukar säga att jodå, ge mig bara en halvliter vodka att skölja ner det med så...

Anonym sa...

Jag tycker inte att det ser äckligt ut, bara annorlunda. Jag är rätt nyfiken på detta mirakelmedel.

Det kanske är så att de som går ner i vikt är de som ogillar geggan, som Pär. Om man inte får äta annat och avskyr jäst sojagegga borde man hinna bli smal som en pinne på rätt kort tid.

Jag vill gärna prova. Fear-Factor korvarna i Frankrike var mumma för mig och det som inte dödar en japan borde en tokig spanjor kunna klara.

Banzaaai!

Anonym sa...

Hehe. Jonas, du ska inte försöka vara så tuff. Det flesta som träffat dig vet att det inte skulle finnas någon Jonas mer efter en halvliter vodka. Din alkoholtolerans är väl på ungefär samma nivå som din treåriga systerdotter Hanna.

Anonym sa...

Jonas länk ser ut att ha jäst också. Här är en annan (läsbar) version.
http://en.wikipedia.org/wiki/Natto

Anonym sa...

Ursäkta spammandet:

mer nyttigt info om var man kan hitta delikatessen natto från http://matalskaren.blogspot.com/2005/09/kommentera-mera.html:
"

Och så en artikel från SvD:
http://www.svd.se/dynamiskt/vetenskap/did_13134881.asp

Det finns också en som innerligt hatar produkten:

http://antonsan.blogspot.com/2006/12/natto-om-djavulen-sjalv-for-valja_05.html

jwi sa...

@alkoholprofilen> Det är min poäng. Om jag är medvetslös så går det rätt bra att äta surströmming.

Anders sa...

Intressant. Undrar om det går att få tag i natto nere i södern.

Själv är jag en vekling när det gäller konstig mat och har inte kommit längre än att jag nu tycker det är rätt ok att passera ett durianstånd, men frukterna vill fortfarande inte ner i magen.

Natasha däremot är en riktig hårding som äter allt. För ett par dagar sedan frossade hon på gristarmar.