onsdag, maj 09, 2007

Natsu

Om den allra lyckligaste perioden i Sverige defineras som ögonblicket mellan hägg och syren så defineras vår bästa tid i Japan som de kanske två veckor då körsbärsträden står i blom. Japansk väderlekstjänst spår väder, jordbävningar, hamnvågor och när sakuraträden kan tänkas blomma. Vid högplatån runt byn Kawakamimura nedanför Ogawayama stod dessa träd äntligen i blom. Där uppe var det vår, här nere är det sommar. Innan jag åkte upp i fjällen var det, kunde man inbilla sig, fortfarande vår. Nu är det svettiga lakan om natten, och hetta mitt på dan.

Denna morgon hade jag nog knäppt en knapp för lite på skjortan. Parkeringsvakten vid universitetet undrade om jag kom från sydamerika. Men vad kan man göra?

Jag kryssade för övrigt årets första kavajlösa salarymen i måndags vid lunchtid. Cool biz!

Annars vet jag att berätta att Times årliga lista över värdens mest betydelsefulla personer endast finns en man från Nagoya, WATANABE Katsuaki, chef för världens största biltillverkare. Toyotabossen har samma familjenamn som min hyresvärd. Jag tror inte de är släkt.

Premiärminister Abe är inte på listan, men däremot Kyotos MIYAMOTO Shigeru, chefdesigner för Nintendos dataspelkonsol Wii.

1 kommentar:

Anonym sa...

Stockholm är svinkallt. S-V-I-N. Så var glad glad glad.

För övrigt fascinerande med listor över världens mest betydelsefulla. Lever i nån slags illusion om att världen kretsar kring mig. Vilket uppvaknande att man inte är med.