torsdag, maj 24, 2007

Hylinger får Piratenpriset

Jag fortsätter att berätta vad jag läst i tidningen.

2007 års Piratenpris går, enligt TT, till Claes Hylinger. Verkar Hylinger i Piratens anda? Kanske inte, men jag önskar fler pris till Hylinger, gärna fler läsare också. Och kanske en översättning av någon bok till ett främmande språk?

Alltså, läs Hylinger! Börja gärna med den bitterljuva Ett långt farväl. Romanens klarsynta berättarröst skriver sin vemodiga historia som »den andre mannen« utan att förfalla till tomt känslostormande.

Jag läste själv Det hemliga sällskapet när jag var i alldeles lagom ålder: strax efter min kandidatexamen. Jag gissar att den är utomordentligt läsvärd för pojkar i alla åldrar. Kanske är det även en roman-à-clef om det patafysiska sällskapet? Frågetecknet indikerar icke en retoriskt fråga. Hursomhelst, en roman om äventyr och äventyrare som växer upp.

------

Att Ryszard Kapuściński var hemlig agent visste jag redan i oktober förra året, för det hade Polska radions förre stringer i Nagoya berättat för mig. DNs läsare ligger efter.

Inga kommentarer: