torsdag, maj 10, 2007

Golden Week 07 III

Var var jag nu igen? Jo. Mer av Wataru & Wiklunds klätteräventyr i fjällen. Ursäkta till er som finner sådant urbota tråkigt.

Dag 5, Onsdag
Efter en stunds dividerande beslöt jag och Wataru oss att åka till 湯川 [Yukawa], ungefär en halvtimme från Ogawyama med bil. Yukawa skulle enligt guideboken skulle vara ett alldeles utmärkt ställa att lära sig sprickklättring. Wataru hade, förutom andra replängden av Owawayama layback, hela 4 meter lång, aldrig klättrat trad, så det lät ju som en bra idé. Vi hade lånat Wakabayashis rack, så vi var redo.

Yukawa är en liten klippa med ett 20-tal leder upp till 20 meter. Alla leder har firningsankare så det är väldigt behändigt för att ha tradkurser. Stenarten är vulkanisk tuff (凝灰岩, [gyoukaigan]) splittrad vertikalt i fina sprickor. Påminner om klättringen på fikaväggen och stora väggen i Rinkallen, fast med färre väggrepp.

Hursomhelst visade det sig förstås vara lätt som plätt att lära Wataru att lägga säkringar, han är ingenjör och kan bouldra 3-dan så jag behövde i stort sätt inte göra någoting annat än att skicka upp honom på led efter led.

Men söte jisses vad hårt de graderar sprickor. Jag har i och för sig inte klättrat kil på två år och knutit in mig kanske 15 dagar totalt på samma tid, men jag hade i alla fall inget problem att peta in tillfredställande säkringar med hyggligt tempo efter de första två-tre lederna. Min bästa skalp var en onsighbestigning av en trestjärnig 5.10c. Det ska väl vara typ svensk grad 6? Som typ »En lite bit granit« på Skälefjäll, för att ta en välkänd led i Bohuslän som jämförelse? Mohahahaha!

Efter de första metrarna lätt överhängande fingerjam och laybackklättring var jag så pumpad så att det pysde mjöksyra ut ur öronen. Hade inte en behändigt jug dykt upp hade jag varit rykt. Fortsättningen med tunna händer på verikal klippa var lite lättare, men fortfarande bitig nog. Wataru flashade men blev också han en smula besvärad.

På väg hem från klippan stannade vi till vid ett litet vattenfall vid skogsbilsvägen upp till klippan och tvättade händerna. Till min stora förvåning, vi var ju högt upp i bergen, så var jokken varm. Aha! Det är alltså därför stället heter Yukawa eller »Hetvattensälven«.


Dag 6, Torsdag

Återigen stod blockklättring i Ogawayama på schemat. Vi var ner till älven och lyckades starta fel på en 2-dan. Den blev bara 1 kyu/1 dan ungefär som vi gjorde. Sedan jobbade jag genom moven på Boukyaku no kawa eller »Glömskans älv« en 2-dan som jag slösade typ tre dagar på i fjol. Moven kändes märkligt hårda och aviga, men jag fick till dem utan chans att kunna länka. Wataru gjorde den kanska enkelt.
Foto
River of Oblivion
Ursprungligen postad av Jonas Wiklund.


Efteråt gjorde jag och Wataru Kami no Hitomi eller »Guds öga«, 1-dan. Jag gjorde den i den berömda stilen »typ flash«. Nå 2:nd Go får den väl gå in på scorekortet.

Sedan var jag och kollade in Mike »Sköldpaddsmönstrad« (?) som jag hade sett ut redan ifjol som en felgraderad 3-dan. Ja helt säkert felgraderad för 180 cm långa jättar. Den kändes mer än väl görbar, så det var ju roligt.

Vi gick också över till ett annat områden och kände på Chris Sharmas 2-dan »The two monks«. Rolig men för jobbig när man är trött. Så det gick inte alls.


Foto
God's Pupil
Ursprungligen postad av Jonas Wiklund.


Dag 6, Fredag
Vilodag. Jag promenerade längs panoramaleden och tog lite foton, och gick till lite klippor och kollade på folk som klättrade. Wataru drog tillbaks till Nagoya via Mizugaki.



Foto
Ogawayama (98 of 117)
Ursprungligen postad av Jonas Wiklund.



Dag 7, Lördag
Prestationsdag. Jag gick ner till älven och värmde upp. Fick göra Mike ganska snabbt efter att jag ändrade vilka fotsteg jag hoppade från. Första dagen sköt jag från med högerfoten med släpande vänsterfot, vilket kändes väldigt stabilt men gav mig inte tillräcklig höjd. När jag insåg att det inte skulle räcka till i dag heller så bytte jag till att trycka ifrån med vänster fot från steget jag hade höger fot på och höger fot längre ut till höger. Fick mycket sämre balans i hoppet men kom mycket högre. Efter några försök så lyckades jag hålla pendeln och kunde kravla mig över kanten.

Tyvärr måste jag inse att den aldrig håller 3-dan för oss 180 cm. Nåja, den var kul ändå. Och mitt mål var ju att hitta en felgraderad 3-dan och gå den. Så det lyckades ju.


Här ett foto med fulbeta:
Foto
Ogawayama (98 of 117)
Ursprungligen postad av Jonas Wiklund.

Av bara farten så klämde jag av min onda nemisis Boukyaku no kawa från i fjol också. I rena glädjen firade jag med att gå den igen (förutom den läskiga toppen). Resten av dagen spenderades med att misslyckas komma upp på just nånting alls. Väderleksrapporten sa 90% risk för regn så jag åkte hem.



Foto
Jag i egen hög person på Boukyaku no kawa
Ursprungligen postad av Jonas Wiklund.

Kortet är från i fjol men jag har ju samma jeans forfarande så det är väl ingen som ser skillnad. Jag tror jag är en smula tjockare kanske.

För en lärd förklaring av det japanska graderingsystemet för blockklättring hänvisar jag till min svengelskspråkiga essä Grades and Steps

4 kommentarer:

Unknown sa...

Great! You mean, you did Mike & River of Oblivion, ne? And yes, 3-dan is 3-dan!

jwi sa...

Yeah. Did River of Oblivion twice! Revenge!

Anonym sa...

Imponerande! Du ser ju till och med deffad ut på bilden...

Anonym sa...

H*vete vilken rygg, brorsan!!!! Imponerande fys!!!!