onsdag, maj 10, 2006

Tjing-tjong tecken

Det har kommit till min kännedom om att japanska teckensnitt inte följer med den svenska versionen av Windows. I alla fall inte om man stulit sitt OS på internet. Om man har japanska versionen av kinesiska tecken installerad på sin dator bör rubrik-raden på den här sidan se ut så här:


Annars kan jag meddela att det börjat regna. Varje dag sedan i söndags. Fast än så länge är det bara runt 25 grader varmt. I juni kan jag tydligen räkna med 33 grader och spöregn varje dag. För att tala om väder.

Andra bloggar om: , ,

4 kommentarer:

jwi sa...

På laglydiga människors windowsburkar verkar det funka alldeles utmärkt. Hur funkar det på Linux? Följer det med några japanska typsnitt i de vanligaste distrubitionerna?

Anders sa...

Har tyvärr inte fått fram någta tjingtjongtecken på den (lagliga) windowsburk jag sitter med nu, men skulle bli förvånad om det inte går att få fram enkelt i de flesta Linuxdistributioner. På den lyckliga tiden när jag körde Mandrake Linux (som för övrigt går att få på nästan vilket språk som helst) brukade det iallafall komma upp krumelurer istället för frågetecken när man hamnat på en asiatisk krumelursida.

jwi sa...

På windows 2000/XP burkar ska det bara vara att installera ett Unicode-typsnitt. Hitta något ni tycker är snyggt på alanwood.net

Ett annat alternativ ska tydligen vara att surfa in på www.google.co.jp och då ska ni få en fråga om ni vill installera Japanskt teckenstöd.

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.