När jag flyttade till Japan så frågade jag en kollega om vänstertrafik innebar att man hade vänster-regel. Han hade absolut inte den blekaste aning om vad jag menade, så jag fick förklara att i länder med högertrafik måste man lämna företräde till bilar från höger sida i en korsning. Han tyckte det lät jättekonstigt. Många små korsningar har stopplikt i alla fyra riktningar, sedan söker man snabbt, medels ögonkontakt, en konsensuslösning om vem som har företräde i korsningen. Själv spelar jag i allmänhet skamlöst ut gaijin-kortet: jag skjuter fram mitt ansikte så att alla ser att jag är en viting, då ges jag automatiskt företräde eftersom jag inte kan förväntas uppföra mig normalt.
På motorvägar får man köra 100 km/h, men de drar ofta ner det till 80 km/h om man kommer in till ett parti med branta kurvor. (Japan har likartad topografi med Norge, så kurvor finns det gott om.) Man behöver dock bara köra 100 km/h förbi fartkamerorna. Dessa är utmärkt skyltade i förväg, och även om man inte kan läsa kinatecken så märks det när trafiken plötsligt saktar in till 90 km/h i alla filer.
Jag vet inte riktigt hur mycket för fort det är OK att köra, men jag använder tumregeln att om jag blir omkörd av bilar med gul nummerplåt, d.v.s. bilar som har skattelättnad eftersom motorn är så svag, kör jag för långsamt. Kör jag om en Ferrari F40 eller en Mercedes S-class kör jag för fort.
Behöver man parkera bilen en kort slag, minde än en timme eller så så, kan man ställa bilen längst ut i vänsterfilen. Riktiga pedanter, eller sådan som är rädda om bilen kan slå på sina varningsblinkers. Den heldragna linjen i fotot, som jag tagit längst en tungt trafikerade tvåfilig riksväg, betyder nog parkering förbjuden så man bör inte stå där längre än man behöver.
Tyvärr ska det ske bot och bättring på parkeringsfronten. För närvarande är det polisens uppgift att hålla efter felparkeringarna. Det tycker polisen är rätt oviktigt och ägnar sig åt andra saker istället*. Snart ska de införa systemet med P-lisor i stället, så det blir nog att säga adjö till dessa glada dagar när man parkerar var man vill.
------------
*Elaka tungor säger att polisen istället ägnar sig åt att göra absolut ingeting.
fredag, maj 19, 2006
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
4 kommentarer:
När jag var på besök i några av USAs sydvästra delstater fick jag uppfattningen att det, iallafall i praktiken och på landsbygden, är konsencusregeln du beskrev som gäller. I städerna har varje korsning trafikljus.
hmm... i Skellefteå gäller annars regeln att den som har störst fordon har företräde. Fast det kan vara besvärligt att förklara för försäkringsbolaget.
Här i Sthlm har jag ett h*vete med det här med trafiken. Den som förstår hur en cykel ska ta sig västerut mot kungsholmen från slussen utan att bli kallad "idiot" etc eller tutad på förtjänar ett pris. Det måste ju finnas ett laglydigt sätt.
Tutar de? Så oförskämt! Här blir man inte ens tutad på när man stannar mitt i en korsning och förbrilt försöker läsa konstiga tecken som visar en vilken väg man bör åka.
Ringklockan på min cykel pajade när cykeln välte i en vinterstorm. Det gör inget, eftersom det är faux pas att använda ringklockan i alla fall. I stället så har de utvecklad en särskild typ av bromsbelägg på gnäller otroligt ljudligt. Så för att påkalla uppmärksamhet så behöver man bara nudda bromshantaget.
Skicka en kommentar