onsdag, juli 19, 2006

Min högra fot

Jag fortsätter att lägga upp bilder på min högra fot. Den är ju inte så attraktiv under de bästa förhållandena, men nu ser den riktigt vedervärdig ut. Hoppas att ni inte sitter och äter snask framför datorn.

Tog bort gipset idag och hoppas kunna gå utan kryckor om två veckor. Blåmärkena håller på att försvinna också, hurra!

Det är inte bara sjuksköterskorna som följer sextiotalets fashion. Även kryckorna de har utrustat mig med är av en typ som gått samma väg som sjuksköterskehättan och försvunnit från Sverige. De är av typen som vilar i armhålorna. (Mina källor säger mig att de använder denna typ av kryckor i USA också, är det sant?)

Nå, de hyrde mig väldigt eleganta kryckor av trä med stoppningen klädd i finaste läder. Frågan är vad man skulle göra om man vore vegan? Är det OK att hyra sådana kryckor av sjukhuset? Undra hur de skulle reagera om man propsade på att hyra kryckor utan läder? Etiska överväganden jag förvisso slipper.

Överhuvudtaget verkar det inte finnas många vegetarianer utanför Buddhismtemplen i Japan. Eller, ja egentligen har jag faktiskt ingen aning, men jag har i alla fall inte träffat någon än, inte ens bland klättrare, men japanska wikipedias artikel om vejitarian listar i alla fall kända japanska vegetarianer.

KryckorMina kryckor

Jag har aldrig sett specifikt vegetariska menyer i japanska restauranger, men mat baserad på sojaböner är populära, särskilt tofu-produkter, så det borde inte vara allt för svårt att själv plocka ihop vegansk mat på många restauranger.

En populär sojabönsbaserad rätt är natto, jästa sojabönor. Natto luktar vagt av något vedervärdig och har en kletig, äcklig konsistens. De smakar dock alldeles utmärkt tycker jag, till mångas förvåning. Japaner förväntar sig att alla utlänningar ska tycka illa om natto, och det är i stort sett sant. Lukten kan dock inte konkurrera med jäst strömming, eller ens en del ädelostar, så jag förstår inte riktigt vad folk klagar över.

Natto


Andra bloggar om: , , ,

3 kommentarer:

Anonym sa...

Iiiihhhh!!! Natto ser ju alldeles galet äckligt ut! Som något typ av grinch-slem, huvvaligen. Du får inte äta såna myskoheter.

Om du inte såg det så föll domen för Hagamannen igår, påföljden blev välförtjänta 14 års fängelse. Du kan läsa den på TV4:s hemsida.

jwi sa...

Jag har bara läst bitar av domen mot Hagamannen, men det är skakande läsning.

Tack vare vår kära slaskpress så verkar det ju som om våldtäkten på en 15-årig flicka aldrig kan utredas. Tack för det Expressen.

Anonym sa...

Eller hur?!?!?!?!? Det är verkligen vedervärdigt. Hon borde ( i amerikanskt manér) föra skadeståndstalan mot dem för att de minskat hennes chanser till en rättvis och obj. prövning.