söndag, juni 03, 2007

Angående tuppar

Hemma i Sverige blev jag en gång tvungen att förklara för personal på en bensinmack hur ett så kallat fälgkors ser ut, och försäkrat dem att de för en sådan artikel. I Japan kan man varken köpa matvaror eller folköl på bensinstationer. Däremot så tankar de gärna din bil, eller reparerar den om de så skulle behövas.

I fredagskväll satte jag mig i bilen för att köra till Horai. Inte hade jag kommit långt när höger bakdäck punkterades. In på en nattöppen bensinstation för att köpa nya däck. De bytte bromsbackar fram också. De blev klara klockan halv tolv på kvällen. Anlände campingen vid ett-tiden.

Känner någon till en campingplats nära Horai som inte har tupp?

Den så kallade Uggleupplagan av Nordisk familjebok berättar i det helt fantastiska stycket om hönssläktet att
Med högljudt galande förkunnar tuppen den första gryningen och har därför blifvit en sinnebild af vaksamheten. Stolt vandrar han bland sina hönor, hvilka han lockar till sig, då han funnit något att bjuda dem på. Alltid är han redo till strid och kämpar på lif och död med motståndare af samma slag;

och så vidare.

På internetencyclopedien wikipedia tilläggs:

However, he will also crow during the rest of the day, and even sometimes on a bright moonlit night. [Min kursivering]

Jag kan numera garantera att denna upplysning är korrekt.

Inga kommentarer: