tisdag, juni 26, 2007

Nazi-uppfinningar

Solkorset används som en allmän symbol för tempel, och en japansk vägkarta är i allmänhet översållad med små spegelvända nazi-kors. Man sluter ganska snart rycka till av röda flaggor med solkors som vajar för vinden runt templen, men när jag såg travar av boken »Nazisternas uppfinningar« ligga framlagda på ett bord på universitetsbokhandeln kunde jag liksom inte låta bli att lyfta på ögonbrynet.

Den version av boken som låg på universitetsbokhandeln såg ut som bilden ovan, fast med extra text under svastikan som proklamerar: raket! jetmotor! motorväg! o.s.v. Enligt förlagets text så urskuldrar inte boken nazisternas grymhet, men försöker återföra de uppfinningar som gjordes under nazisternas välde till dess rätta plats i teknikhistorien. Boken går att beställa via amazon.co.jp. En av kundrecensionerna på amazon.co.jp gör den naturliga invändningen: det är tyska uppfinningar, inte nazi-uppfinningar.

1 kommentar:

Sara sa...

Jag upphör inte att höja pa ögonbrynen inför alla nazi-kors (alltsa inte den som sitter pa tempel eller buddistiska restauranter)jag ser i Taiwan, pa exempelvis bildekaler och t-shirts. Jag berättade även för taiwanesiska vänner att det är förbjudet att bära symbolen i många länder i europa, och det förvanade dem eftersom de trodde att nazikorset var den tyska flaggan. Klart är att nazism inte har samma konnotationer i asien som i europa.