fredag, februari 02, 2007

Alkoholproblem

Det är då för besvärligt med de samvetsgranna postanställda häröver.

Bryggerikoncernen Nikka Whisky skapades av Taketsuru Masataka (竹鶴政孝) som lärde sig whiskybryggandets konst i Glasgow på tidigt 1900-tal, och tog hem tekniken till Japan. Taketsuru satte upp sitt bryggeri i Yoichi (余市) på nordön Hokkaido. Nikka producerar än i dag en single malt whisky med namnet Yoichi. Denna dryck finns att få lagrad i 10, 12 eller 15 år, och den 15-åriga smakar alldeles utmärkt vet jag att berätta. Så har den också vunnit många internationella priser också.

Jag blev tipsad om denna dryck av mina föräldrars granne hemma från byn, så jag måste naturligtvis skicka hem denna förnämliga dryck till byn. Den 15-åriga är lite halvexklusiv så jag fick beställa den från min lokala spritmånglare.

Idag skulle jag glad i hågen skicka två flaskor hem till byn, och gick in på postkontoret med flaskorna i högsta hugg. Flickan i kassan slog raskt upp någon sida på sin datamaskin, blev konfunderad och kallade på någon sorts chefsperson som med djupa bugningar och tusen ursäkter berättade att det var olagligt att skicka drycker som innehåller mer än 1.8% alkohol som gåva till Sverige. Som om det vore deras fel och inte det svenska folkets.

Jag blev så paff över deras datasystem så att jag inte kom på att säga att det var lättöl i flaskorna. Fast det hade varit en lögn.

Så här mycket sprithaltiga drycker får man skicka som gåva till vänner och familj i Sverige från ett land utanför EU:

Spritdrycker: 0 liter eller 0 buteljer
Vindrycker: 0 liter eller 0 flaskor
Öl: 0 liter eller 0 buteljer

1 kommentar:

Anonym sa...

Imponerande koll från postens sida. Synd på spriten bara. Jäkla EU.