Numer är jag en, ehh, stolt ägare till en Mitsubishi minica av 1994 års modell. Jag skulle bli hemskt förvånad om den finns importerad till Sverige. Med en motor på stolta sex och en halv deciliter så klagar den högljutt redan vid 80 km/h. Eller ägare och ägare; huruvida jag verkligen har gjort det nödvändiga pappersarbetet vet jag inte. Jag är skeptisk. Men bilen står på min parkering och jag har ett papper som verkar säga att jag är ägare till bilen, och ett annat papper som tycks säga att den är försäkrad.
Begagnade bilar kostar ungefär som en korg med frukt. Det är dagens sanning. Förvisso är frukt helt absurt dyrt. Jag hostade upp överpriset 70.000 Yen för minican, (knappt 4.500 SKR) men då är skrotningsavgiften redan betald, så jag behöver inte betala de 6000 Yen det kostar att skicka bilen på tippen.
Varför begagnade bilar är så billiga i Japan vet jag inte, möjligtvis beror det på att det kostar så mycket att reparera de om de inte går i genom shaken, besiktningen. Hursomhelst utnyttjas naturligtvis asymmetrin av flera företag vilka har som affärsidé att köpa begagnat i Japan, shippa dem utomlands, och sälja dem där.
onsdag, oktober 18, 2006
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
6 kommentarer:
Hähä. Här nere i södern kostar tillståndet att få äga en bil ca 45'000 kr.
Söte Jesus. 730 000 Yen! Gäller det tillståndet i evig tid eller måste man förnya varje år?
Jag glömde att skriva att den föregående ägaren redan betalt fordonsskatt fram till Juli.
Heter besiktningen Shaken? Det kan lätt få en att ordvitsa om shakern o.s.v. Sitter nästan och småfnissar lite över alla otroligt dåliga one-liners jag kommer på. Jag måste nog sluta kolla på Friends, jag verkar ha tagit för stort intryck av Chandler.
Jepp. 車検 heter det. 車 betyder vagn eller bil, 験 betyder test eller inspektion.
Vad kommer du på för vitsar då. Shaken, not stirred?
Jo, tillståndet gäller förvisso i tio år så per år är det ju ungefär en försäkring. Vet inte hur det funkar när man byter bil dock. Tillståndet är såvitt jag förstår knutet till fordonet.
Men sedan kostar en bil här också ca dubbla priset i Sverige, även begagnat.
Förresten, kanske ligger felet hos mig, men din RSS-feed ser helt kaotisk ut. En massa gamla inlägg har hamnat långt upp på listan.
Aha! Så förmodligen styrs priset på gamla bilar av världet på tillståndet. Hmm.
Nej Anders, det är inte ditt fel med konstig RSS-feed. Det är lite mitt fel, men mest eftersom de som programerat blogspot har primitiva små intellekt. Jag har lagt till "labels" till alla mina gamla inlägg, och då matas inlägget ut som ett "nytt" inlägg.
Skicka en kommentar