onsdag, oktober 11, 2006

やったー! Körkort del 2

Nu är jag en stolt innehavare av ett japanskt körkort. En av följderna borde vara att när jag flyttar tillbaka till Europa kan jag köra så fort jag vill och parkera hursomhelst utanför Sverige. I alla fall när jag har hyrbil. Vad kan de göra? Dra in mitt japanska körkort? Försöka få tag i mig via japanska myndigheter? (Lycka till, säger jag bara, lycka till).

Planerade lagbrott åsido.

Efter att återigen tagit mig ut till Nagoyas södra ände, denna gång med ett giltigt utlänningskort sökte jag ånyo byta in mitt körkort mot ett japanskt. Fyra timmar senare kunde jag lämna centret några erfarenheter rikare och med alldeles färskt japanskt körkort. Byråkraten i första luckan ägnade nästan en halvtimme åt att nagelfara mina dokument. Byråkraten i andra luckans enda uppgift var att kontrollera att byråkraten i förra luckan gjort rätt.

Min vän Anders har erfarenheter av att införskaffa körkort i Singapore, så känner ni en obändig lust om att läsa ännu mer om förfarande rörande förarbevis i den fjärran öster så rekommenderar jag med varm hand hans blogg, Uppdrag Singapore

4 kommentarer:

Anonym sa...

Men Jonas, du kan inte mena allvar!? Om du kör med det där kortet i den här delen av planeten kommer du att få mycket problem.

Jag har två sorters erfarenheter när jag visar mitt spanska körkort (en bit kartong färgad laxrosa med häftat kort på)

1) "Du måste skoja (stort flin...)!Det här är inget körkort!"
2)"Jo, hrmmm, ööööh! Jag antar att du kan köra bil. Har du funderat på att ta svensk körkort?"

Jag menar att om mitt kort orsakar förvåning, tveksamhet och ironi hos myndighetsfolk och poliser, så kommer du att bli antingen väldigt road eller kastad i fängelse. Jag tycker att dit kort skulle lika gärna vara ditt medlemskort i typ "Nagoyas värmepumpsägarförening". Det enda jag förstår där är ju ditt passfoto!

jwi sa...

Kom igen nu Carlos, det står ju 運転免許証 i klara blå bokstäver alldeles bredvid kortet. Det är klart att det är ett körkort ;)

Anonym sa...

Eller rikskuponger...

jwi sa...

Siffrorna med grön bakgrund anger giltighetstiden. Hur många biluthyrare tror ni kan lista ut när år 18 infaller? År 18 som i hans imperiska höghet kjejsar Akihito artonde regeringsår.

Kjejsar Akihitos regim kallas Hesei-eran, och efter Akihitos frånfälle kommer han postumt att byta namn till kjejsar Hesei, på order av kabinetten.