torsdag, juli 05, 2007

Samurai Champloo

Gillar ni japansk hiphop och anime så kan det vara väl värt att kolla in TV-serien »Samurai Champloo«. Tjugosex avsnitt med tecknat våld över svängiga rytmer från Nujabes, Shing02, Minmi, o.s.v.

Serien utspelar sig under den sortens Edo-era där Yakuza-bossar bär ray-bans, stekarna har blonderat hår, och slottet i Hiroshima bombas med grafitti.

Något säger mig att varken de regerinsgstyrda eller de vulgära kommersiella kanalerna kommer att sända serien inom den närmaste framtiden, men det skulle inte förvåna mig om alla episoder finns på en torrent nära dig. På amazon.co.uk kan man köpa en box med alla avsnitt, tyvärr kodade för region 1. Via amazon.co.jp, kan man naturligtvis köpa den på japanska, men de uppger inte huruvida den har engelsk textremsa. För ett randfolk är det besvärligt att konsumera denna sortens kultur utan att stjäla.

4 kommentarer:

Anders sa...

För den som inte vill stjäla så finns den också att hyra på Boxman.

jwi sa...

Utmärkt!

Anonym sa...

"Randfolk" förstår jag nog vad det betyder när jag tänker efter. Dock inte "torrent". Finns det ens ett sånt ord på svenska?

jwi sa...

Svenska Wikipedia har ett uppslag under bittorrent, vilket är ett slags fildelningsprotokoll. Vi skulle kunna kalla det bitflöde på svenska.


Ordet randfolk har jag förstås stulet av Lars Gustafsson