tisdag, november 06, 2007

Sin City

Klockan är 5 på eftermiddagen, jag sitter på Jacs Coffee, vid I40 i Flagstaff halvvägs mellan Albuquerque, New Mexico, och Las Vegas, Nevada. Jacs Coffee gör en grym mjölkkaffe, så har ni vägarna förbi så rekommenderar jag att fylla på bensin på Chevron , exit 198, och fylla på koffein hos Jac strax bredvid.

I New Mexico klättrade jag med Mike Tritt på Enchanted Towers, Below The Old New Place, och i El Cito. Mike är gammal crossåkare och en rejält topptung kille. Mike som vi träffat i Henry Mountains och Indian Creek lät mig och Pär hänga i hans hus och guidade mig runt i New Mexico efter Pär dragit iväg till gammla Mexico.

Enchanted Towers har ett fantastiskt torn av vulkanisk tuff, och 15 onsightvänliga leder mellan 5.11+ och 5.13-. Lederna är mellan 20 och 35 meter långa och mycket ihållande. Det finns ett gäng leder till på några sämre väggar, men inget hårdare än 5.13-. För litet för att vara ett resmål, men har man vägarna förbi och vill klättra i de graderna har man så är det väl värt ett besök.

El Cito är konglomerat och har roliga branta leder mellan 7 till 25 meter långa. Den finaste väggen var väl runt 20 meter hög och hade 7-8 leder i svårighetsgraderna jämt spridda från 5.11+ till solid 5.12. Väl värt en eller två dagar. Inget svårare än mitten av 5.13 registret vad jag såg.

Below the old... är en ganska kass basaltklippa.

I Las Vegas är tanken att hänga runt strip-malls, strippklubbar och Red Rock National Park. Mest det senaste tror jag.

Inga kommentarer: