måndag, juni 16, 2008

Västerut

Jag och Vegan-Fredrik åkte med i Connys husbil till Flatanger



Norge (8 of 22) ursprunglingen uppladdad av Jonas Wiklund




I Flatanger finns traditionell klättring i dalen. Här startar Fredrik Storfjellsbowling. Den är lite lös i början,



Storfjellsbowling ursprunglingen uppladdad av Jonas Wiklund



Jag kommer först till toppen och lagar en fast förankring.



Norge (9 of 22) ursprunglingen uppladdad av Jonas Wiklund



Conny och Fredrik följer efter. Här ett kort på Fredrik



Norge (10 of 22) ursprunglingen uppladdad av Jonas Wiklund



Vi kollade också in Hanshellerenhålan i Flatanger, där det finns gott om plats för 80-100 meter långa leder, långt hårdare än vad som existerar i världen i dag.




Hanshellerenhålan ursprunglingen uppladdad av Jonas Wiklund




Fruktansvärt brant var det. Här är Conny i silhuett



Norge (19 of 22) ursprunglingen uppladdad av Jonas Wiklund



Vi blev jätterädda, men lyckades i alla fall knyta in oss för att klättra något lätt och kort i överhängets vänstra del.



Norge (20 of 22) ursprunglingen uppladdad av Jonas Wiklund



Efter att ha besökt Hell, en by nära Stjördal i Trondelag, åkte vi vidare mot Undersåker. Det begicks ett navigationsmisstag



DSC_0164 ursprunglingen uppladdad av Jonas Wiklund




Årebärgaren gör 1500 utryckningar varje år med sin vinschutrustade jeep. Vinschen kan dra 6 ton och har enligt uppgift dragit loss timmerbilar.



DSC_0178 ursprunglingen uppladdad av Jonas Wiklund



På Välaberget träffade jag och Conny Rasta-Jocke och vi gjorde gemensam stormning av leden Joshua



Joshua ursprunglingen uppladdad av Jonas Wiklund



Som avslutningsbild, speciellt för Ali K, bjuder jag på ett butshot av Ego utrustad med de finaste klätterskor som 80-talet frambringande, La Sportiva Mythos.



Joshua ursprunglingen uppladdad av Jonas Wiklund

1 kommentar:

Pär sa...

Fan vad fint med en liten trip-report! Flatanger ser ju king ut, får bli en sväng dit nästa helg i Trondheim! Sen tror jag bestämt att jag ska ta och möta upp med er i Tromsö. Jag kände det den kvällen jag var i Hell att jag verkligen saknat att hänga med alla polare. För övrigt är jag förvånad över hur bra det går att klättra, jag tror sprickor kommer jag klättra på ungefär samma nivå som i USA. Mycket skidåkning, mycket magträning och en hel del gym räcker tydligen en bit.